Το Κεντρικό Συμβούλιο της ΟΔΠΤΕ αποφάσισε να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να απαιτηθεί και να επιτευχθεί η ανάκληση των ρυθμίσεων του ν. 4940/2022, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, που αφορούν στην αντιδραστική στοχοθεσία και «αξιολόγηση» για τους υπαλλήλους των Πανεπιστημίων και όλων των δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και η ακύρωση της εφαρμογής τους. Συγκεκριμένα, προκήρυξε «απεργία-αποχή» για όλους τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους και προϊσταμένους, από όλες τις διαδικασίες και όλα τα στάδια, όπως αυτά προβλέπονται από τον ν.4940/2022, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, για την αξιολογική περίοδο του έτους 2026.
Αυτή την περίοδο, κατά την οποία η κυβέρνηση, στο πλαίσιο των προτάσεων για την συνταγματική αναθεώρηση, εξήγγειλε και την αναθεώρηση του άρθρου 103 του Συντάγματος, στην κατεύθυνση της σύνδεσης της μονιμότητας και της εξέλιξης των υπαλλήλων με την αξιολόγηση, και τελικά της άρσης της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων, που οδηγεί σε απολύσεις, η συμμετοχή στην απεργία – αποχή από την αξιολόγηση αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία.
Οι δημόσιοι υπάλληλοι θα δουλεύουμε με ακόμα λιγότερα δικαιώματα. Η μονιμότητα και η εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων θα έχουν ως κριτήριο το αν προωθούν σε ικανοποιητικό βαθμό τους αντιλαϊκούς κυβερνητικούς στόχους.
Να ορισμένοι από τους στόχους για την επίτευξη των οποίων αξιολογούνται οι εργαζόμενοι:
- Στόχος του Υπουργείου Παιδείας για τα ΑΕΙ είναι η περαιτέρω εφαρμογή του Ν. 5224/2025. «Καλός υπάλληλος» θα θεωρείται εκείνος που θα καταδίδει στην αστυνομία φοιτητές που αγωνίζονται, που θα συντονίζει την πειθαρχική διαδικασία για τους φοιτητές και που θα προχωρά αποτελεσματικά τη διαδικασία διαγραφής τους. Αυτός που θα συμβάλλει να επιτυγχάνονται οι στόχοι με βάση τα ιδιωτικοοικοινομικά κριτήρια λειτουργίας των Πανεπιστημίων, διευκολύνοντας την είσοδο επιχειρηματικών ομίλων στα πανεπιστήμια, γεγονός που οδηγεί τους φοιτητές και τις οικογένειές τους να βάζουν ολοένα και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.
- Στόχος του Υπουργείου Υγείας είναι η επέκταση της επιχειρηματικής λειτουργίας των νοσοκομείων. «Καλός γιατρός» θεωρείται εκείνος που κάνει λιγότερες εισαγωγές, μειώνει τις ημέρες νοσηλείας των ασθενών για να μειώνεται το κόστος και συμμετέχει στην ιδιωτική απογευματινή λειτουργία του νοσοκομείου για να φέρνει έσοδα. «Καλός νοσηλευτής» θεωρείται εκείνος που εξυπηρετεί περισσότερους ασθενείς από όσους επιτρέπουν οι πραγματικές δυνατότητές του στη βάρδια και που κάνει οικονομία σε υλικά και εξοπλισμό.
- Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι ένα σχολείο πιο φτηνό για το κράτος, δεμένο με τις ανάγκες της αγοράς και της κυρίαρχης πολιτικής. Ένα σχολείο που, αντί να μορφώνει ολόπλευρα και να καλλιεργεί την κριτική σκέψη, μαθαίνει στα παιδιά να θεωρούν «φυσιολογικά», την αδικία, τον ανταγωνισμό, την εκμετάλλευση και την υποταγή. «Καλός εκπαιδευτικός», με βάση την αξιολόγησή τους, είναι εκείνος που τα υπηρετεί όλα αυτά, δηλαδή αποδέχεται τα κενά, τις συγχωνεύσεις, τα πολυπληθή τμήματα και την κατηγοριοποίηση των σχολείων, κυνηγά χορηγούς και προγράμματα, μετατρέπει το μάθημα σε δείκτες και φόρμες, δεν διεκδικεί, δεν απεργεί, δεν ενοχλεί. Δηλαδή ο πειθαρχημένος υπάλληλος και όχι ο παιδαγωγός που στέκεται δίπλα στους μαθητές του και υπερασπίζεται τα μορφωτικά τους δικαιώματα.
Από την άλλη πλευρά, όσοι αγωνίζονται για σύγχρονες, ποιοτικές, αποκλειστικά δημόσιες υπηρεσίες, δεν θεωρούνται «καλοί υπάλληλοι» ακόμη κι αν πηγαίνουν πρώτοι στη δουλειά και φεύγουν τελευταίοι, ακόμη κι αν διακρίνονται για τη δουλειά και την προσφορά τους.
Η κυβέρνηση, άλλωστε, έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι θεωρεί «ανεπαρκείς» όσους αντιστέκονται και διεκδικούν: με τις πειθαρχικές διώξεις συνδικαλιστών και υπαλλήλων που «δεν σκύβουν το κεφάλι», με τις διώξεις εκπαιδευτικών που στάθηκαν στο πλευρό των μαθητών τους, αλλά και με την προκλητική αντιμετώπιση σκανδάλων, όπου ο υπάλληλος που τα αποκαλύπτει διώκεται, ενώ εκείνος που τα συγκαλύπτει επιβραβεύεται.
Δεδομένου ότι η κάθε «στοχοθεσία – αξιολόγηση» είναι αλληλένδετη με τους στόχους που βάζει, με τη στελέχωση των υπηρεσιών, τις συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων και την εξασφάλιση των αναγκαίων προϋποθέσεων για την ανταπόκρισή τους, θεωρούμε ότι και αυτή η αξιολόγηση παραμένει αντιδραστική και λειτουργεί ως μηχανισμός που στοχεύει στη διάσπαση, στη χειραγώγηση και υποταγή των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και στην απαρέγκλιτη προώθηση υλοποίησης της εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής.
Κρίνουμε ότι είναι αναγκαίο όλοι οι Σύλλογοι να ενημερώσουν σχετικά τα μέλη τους, να συζητήσουν για το περιεχόμενο αυτής της «αξιολόγησης» αξιοποιώντας όλες τις μορφές δράσης (συνελεύσεις, συγκεντρώσεις, συσκέψεις κλπ).
τα σχέδια δηλώσεων αποχής από την «αξιολόγηση» (ατομικής & ομαδικής)
Για το Κεντρικό Συμβούλιο της ΟΔΠΤΕ
| Η Πρόεδρος | Η Γενική Γραμματέας |
| Νίκη Χρονοπούλου | Αλεξάνδρα Παλαιού |